lauantaina, heinäkuuta 18, 2009

Huh hellettä

On niin kamalan kuuma, etten minä jaksa tehdä töitä. Minulla menee kaikki voimat ötököiden -etenkin paarmojen- hätistelyyn päivisin. Öisin en malta nukkua kun pitää syödä ja vahtia kavereita. Eli ainoa mahdolisuus lepoon on oikeastaan silloin, kun matte tai joku muu tulee hakemaan töihin.

Varustelun aikana vetelen sikeitä enkä vapaaehtoisesti herää silloinkaan, kun ratsastaja kömpii selkään. Ei tämmöisillä helteillä jaksa itseään kunnioittava hevonen panostaa kuuliaisuuteen vaan lepää aina kun voi, mieluiten tietysti viileässä maneesissa.

Matte vei minut eilisiltana maneesiin ja me aloitettiin irtojuoksutus. Se tahtoo sanoa, että minä olen nakuna ja liikun sinne mihin matte käskee ja maten määräämää vauhtia. Minä kävelin kuuliaisesti pari kierrosta maneesin ympäri ja sitten minua alkoi armottomasti kutittaa. Aloin piehtaroida -matte antaa tehdä niin jos ei olla vielä kunnolla aloitettu töitä- ja viileä hiekka tuntui niin mukavalta, etten sitten viitsinyt nousta ylös. Vähän vilkuilin mattea, että saanko jäädä pötkölleen ja ottaa pikku tupluurit. Matte sitten antoi luvan ja minä vetelin sikeitä makuullani vähän aikaa.

Me hevoset ei koskaan nukuta pitkällään montaa minuuttuia kerralla, joten pian minä nousin ylös ja yritin jatkaa nukkumista seisaallani. Silloin matte raa'asti pakotti minut töihin ja jouduin kiertämään monta kierrosta ja ravaamaan ja vielä laukkaamaankin! Huh kun oli rankkaa.

Tänä aamuna minä ehdottelin Sukkistädille, että mitä jos ottaisin pienet torkut kesken ratsastuksen. Täti ei kumminkaan ollut suostuvainen. Minä en sitten ollut suostuvainen työntekoon, en viitsinyt edes yrittää esittää aktiivista eikä täti ollut oikein tyytyväinen minuun. Siitä minä viis piittaan. Jos on väsynyt niin on väsynyt, minkäs teet.

Tänään minä pääsin sitten pitkille unille talliin päivän kuumimmaksi ajaksi. Matte toivoo, että se auttaa, ja minä jaksan huomenna tehdä sitten tädin kanssa kunnolla töitä. Saa nyt nähdä viitsinkö, vaikka illalla olin kyllä jo ihan pirteä. Matte ei jaksa itse tehdä helteellä töitä ja usuttaa siksi Sukkistätiä ratsastamaan. Jos kerran matte ei jaksa, niin en ymmärrä, miksi minunkaan pitäisi.



Ei kommentteja: