maanantaina, kesäkuuta 25, 2007

Orin juhannuksen jälkeisiä tunnelmia

Tänään meille tuli ensi talveksi heiniä. Heinistä on paljon viihdykettäkin kun heinävinttiin mennään ihan minun ja Muulin tarhan vierestä ja kaikki oma väki (paitsi matte joka luuhaa vielä jossain mökillä) ja muitakin ihmisiä on siinä kantamassa sitä heinää vinttiin. Se näyttää ikävältä ja kuumalta ja raskaalta työltä.


Onneksi eivät ole vielä keksineet käyttää hevosia niihin heinähommiin vaan traktorit tekevät työt siellä pellolla ja ihmiset täällä kotona. Viime vuonna matte ja muut oli siellä pellolla kanssa ja ne oli ihan punaisia ja nääntyneitä kun ne tulivat takaisin ja sitten ne kantoivat vielä pitkän aikaa niitä heiniä vinttiin. Varmaan sen takia matte ei ole vielä tullut mökiltä ettei se joutuisi töihin. Minulla on tosi paljon parempi työmoraali kuin matella, aina teen mitä pyydetään vaikka olisi ihan hiki ja kova jano.

Me saadaan aina Muulin kanssa paljon heinää kun niitä paaleja hajoaa ja leviää pitkin pihaa. Nyt se kuiva heinä on ihan melkein kuin tuoretta mutta lopputalvesta se ei enää ollenkaan maistu niin hyvältä, miksiköhän? Onneksi me saadaan aina talvisin myös esikuivattua heinää, joka on tosi hyvää. Mikään ei kyllä ole niin hyvää kuin tuore ruoho paitsi ehkä porkkanat ja kuiva leipä ja Prixit ja omenat ja muut semmoiset.

Yksi meidän hevonen, semmoinen joka asuu talvisin minun vastapäisessä karsinassa, saa monta kertaa viikossa hedelmäsalaattia. Siis semmoista, jossa on vesimelonia ja mangoa ja omppua ja ties mitä. Minäkin olen joskus saanut sitä vähän kun sen toisen hevosen matte on antanut. Minun matte on joskus puhunut semmoista, että sen tekisi mieli pihistää sen hevosen hedelmäsalaatti ja syödä se itse. Minusta toisen ruokaa ei saa ottaa paitsi sitten matte voisi sen hedelmäsalaatin viedä jos se jakaisi sen minun kanssa.

Minä olen nyt vähän lomalla kun Valmentaja meni vähäksi aikaa muihin töihin. Keskiviikkona minä matkustan maten kanssa toiselle tallille. Siellä on enemmän laidunta kuin täällä kotona ja maneesi jossa on ne kivat peilit ja sitten matte kertoi, että siellä on aika kivoja maastoja ja maastoesteitäkin. En muista olenko jo kertonut mutta minä olen tosi hyvä hyppäämään vaikken minä ratsastajan kanssa vielä paljon hyppääkään.

Matte löysi netistä tällaisen. Aika ruma äijä ja hevosta on vähän sääli.
Minua ei yleensä tarvitse piiskata vaikka joskus minua kyllä vähän laiskottaa. Ja varmana juoksisin nopeammin kuin tuo hevonen!


1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Kommenttilootan testausta säätöjen jälkeen.

-matte