lauantaina, joulukuuta 01, 2007

Ruunaa ei tässä kohtaa päästetä ääneen, sen verran tohkeissani olen eilisen ratsastustuntini kulusta. Ensin opettaja kyseli miten on mennyt ja mitä erityisesti haluaisin harjoitella. Ennen ratsaille nousua tehtiin muutamia maastakäsin-harjoituksia, joissa Ruuna toimi kuin ihmisen mieli.

Ratsailla harjoittelin pienempien apujen käyttöä (Ruuna on herkkä mutta jotenkin ratsastustuntien välillä lipsahdan usein käyttämään tarpeettoman kovia apuja elikäs esim. pidän ohjia nyrkissä vaikka kahden sormen välissä pitäminen riittäisi) ja ratsastukseen keskittymistä ja asenteen merkitystä. Ruuna toimikin ajatuksen voimalla, myös silloin kun ajattelin, ettei se kumminkaan tee. Eikä tehnyt.

Opettaja sanoi, että parhaimmillaan hengitimme hevoseni kanssa samaan tahtiin ja hevonen oli todella rento ja työskenteli mielellään. Opettaja kehui istuntaani (!) ja - tästä olen kaikkein ylpein - sanoi, että Ruunalla on todella hyvä ja ymmärtäväinen omistaja, suorastaan paras mahdollinen. On hienoa kuulla tällaista ulkopuoliselta ja arvostamaltaan henkilöltä. Toki minä aina parhaani yritän, mutta usein mielen valtaa ajatus siitä, että Ruuna ansaitsisi ainakin paremman ratsastajan. Täytyy siis vaan hitto soikoon opetella paremmaksi!

Ruuna: Oltiin eilen maten kanssa tunnilla ja minä olin tosi hyvä! Opekin sanoi, että minä olen hyvä. Kehui se vähän matteakin ja se teki matelle hyvää kun matella on joskus vähän huono itseluottamus. Opettaja näytti matelle taas sellaisia itsestään selviä juttuja jotka minä kyllä osaan mutta matte ei vaan tahdo tajuta. Niin kuin vaikka se, että jos ratsastaja on rento niin minäkin olen rento. Koska minä tykkään tehdä töitä ja teen aina mitä matte pyytää jos vaan ymmärrän niin matte on onneksi tajunnut, etten minä tahallani tee väärin vaan siksi etten ole ymmärtänyt mitä matte haluaa. Aika tyhmiä nuo ihmiset.

Tänään matte on minun luona yötä. Ei onneksi sentään minun karsinassa vaan talossa. Näen maten viimeiseksi illalla ja ekaksi aamulla. Toivottavasti matte on niin tyytyväinen minun näkemisestä että saan ylimääräisiä herkkuja, vaikka sitä näkkäriä jota tiedän minun ruokalaatikossa olevan. Ottaisin sitä sieltä itse ja vähän muitakin herkkuja, mutta matte ei suosi omatoimisuutta tässä asiassa.


6 kommenttia:

Maastis kirjoitti...

"Ruunalla on todella hyvä ja ymmärtäväinen omistaja, suorastaan paras mahdollinen."

Minä herkistyin kyyneliin kun luin tämän. Voiko eläimen omistaja kauniimpaa kuulla? Paina nuo sanat sydämeesi äläkä koskaan unohda niitä.

Maastis kirjoitti...

Hei kuule, kun sulla on aikaa ja suinkin vaan viitsit, mä mieluusti kuulisin sulta jonkusen kommentin koskien tätä videota:

http://www.youtube.com/watch?v=i90uitCdq54

Mua toi puhutteli melkoisesti, mutta minä oonkin tämmönen hevosmaailman mistään mitään tietämätön kukkahattutäti, joka ei mitenkään erityisemmin kouluratsastukselle lämpiä :)

M kirjoitti...

Videosta: Nättiä ja eleetöntä menoa, ratsukon yhteistyö toimi. Mielelläni ratsastaisin yhtä hyvin.

Viime vuoden maailmanmestari Western ridingissa siis oli hän. Western ridingista lajina ja arvosteluperusteista löytyy suomeksi pätkä tietoa soitteesta http://www.kolumbus.fi/carata.akerlund/kilpailulajit.html

Western riding on hämäävästä nimestään huolimatta vain yksi western-ratsastuksen alalaji eikä edes tunnetuin/arvostetuin. Reining on eräänlainen kuninkuuslaji, trail länkkäripuolen "esteet", on pleasurea, cuttingia ja horsemanshippiä jne. Lisäksi on lajeja, joissa käsitellään hevosta maasta, ei selästä. Länkkäripuolella on lajeja pirun paljon enemmän kuin enkkupuolella ja itse mietin vielä, minkä lajin syväharrastus kiinnostaisi eniten ja mikä mahtaisi olla Ruunan leipälaji.

Olen kyllä ihan tohkeissani tuosta rats.opettajani kommentista. Jotenkin tuollaista ei silti osaa ottaa tosissaan kun omasta mielestään on aina ihan riittämätön.. Asennemuutoksen paikka?

Olmi kirjoitti...

hienoa saada välillä positiivista palautettakin! :o)

jostain ihmeen syystä meillä on täällä suomessa sellanen mentaliteetti, että kukaan ei koskaan ikinä saa mennä räpläämään nuorta hevosta, koska pilalle se menee kuitenkin. pitää olla vähintään ypäjän käynyt master-tason opettaja, että on lupa hääräillä remonttien kanssa. ja jos jollain menee varsansa kanssa hyvin, niin sehän johtuu vaan helposta hevosesta. yleisin kuulemani kommentti on, että kyllä se siitä vielä tappeluksi muuttuu, odota vaan.

M kirjoitti...

Olmi: Rats.opettajani on ihanan kannustava ihminen, juuri sopiva minulle. Luulenpa, että hällä on psykologista silmää sen verran, että kehuu mua sen verran "liikaa", että ymmärrän sen oikeasti kehuksi. Joku toinen sanoisi ehkä, että "nyt meni ihan hyvin" ja olisin ihan onneton kun yritän kaikkeni ja sujuu vain ihan ok eikä paremmasta ole toivoakaan. Ylenpalttiset (ehkä osin ansaitutkin?!?) kehut saavat mut yrittämään kahta kovemmin.

Mä olen aina ajatellut, että mulla vaan sattuu olemaan hyvä hevonen ja itse olen ihan surkea. Ehken kaikin tavoin olekaan niin onneton kuin aina tuntuu.. Ihan itse aion kyllä jatkossakin Ruunaa pilata.

Anonyymi kirjoitti...

Heippati!
Käytkö vilkaisemassa kakkosblogistani uusimman kirjoituksen? Kiitoksia! www.unciatim.vuodatus.net